Home Rozrywka Film „Ten film nie dotyka wiary” – WOJTEK SMARZOWSKI o filmie KLER

„Ten film nie dotyka wiary” – WOJTEK SMARZOWSKI o filmie KLER

16 min read
0

„Nie interesuje mnie opowiadanie błahych historii. Zawsze robię filmy, po których spodziewam się jakiejś debaty” Wojtek Smarzowski opowiada o swoim najnowszym filmie

„Kler” kinach od 28 września

Wojtek Smarzowski o filmie „Kler”:

Kler” to siódmy film pełnometrażowy w filmografii Wojciecha Smarzowskiego.Reżyser głośnego „Wołynia” podkreśla, że tworzy kino zaangażowane i oczekuje, że jego dzieło sprowokuje widzów do refleksji: „Zawsze robię filmy, po których spodziewam się jakiejś debaty, nie interesuje mnie opowiadanie błahych historii„. Smarzowski zaznacza, że nie chciał wypowiadać się na temat wiary, tylko ludzi i ich słabości: „Pokazałem Kler kilkunastu księżom – powiedzieli mi, że ten film nie dotyka wiary. To moje duże osiągnięcie” – mówi reżyser. „Kler opowiada o wszystkich grzechach, z których trzy wektory wybijają się najbardziej, mianowicie: dążenie do władzy, żądza i chciwość„.

OFICJALNE MATERIAŁY WIDEO:
Zwiastun:

Wojtek Smarzowski o filmie:

Janusz Gajos o filmie:

„Wyważony, niezależny i głęboko ludzki”
Artur Zaborski, WP

„Wspaniały. Mądry. Nieoczywisty. Niejednoznaczny. Głęboko chrześcijański”
Karolina Korwin Piotrowska

„Smarzowski nie krytykuje wiary, tylko słabych ludzi mieniących się przewodnikami duchowości”
„Bardzo ważny film”
Łukasz Maciejewski

„Mocny i bezkompromisowy, […] nie ma tu banałów i uproszczeń”
Andrzej Pągowski

Wojtek Smarzowski, twórca wielokrotnie nagradzanych dzieł: „Wołyń”, „Pod Mocnym Aniołem”, „Drogówka”, „Róża”, „Dom zły” i „Wesele”, wraca z nowym filmem. „Kler” to obraz kościoła katolickiego jako instytucji oglądanej „od strony zakrystii”, rzucający światło na tematy niewygodne, trudne, często przemilczane, ale też poruszające. Wszystko to ukazane zostało przez pryzmat losów trójki duchownych, których wzloty i upadki udowadniają, że księżom, podobnie jak społeczności wiernych, nic co ludzkie nie jest specjalnie obce. W rolach głównych popis wielkiego aktorstwa dają Arkadiusz Jakubik, Robert Więckiewicz, Jacek Braciak oraz – po raz pierwszy u Smarzowskiego – Janusz Gajos. W doskonałej, pełnej gwiazd obsadzie znaleźli się także m.in.: Joanna Kulig, Katarzyna Herman, Rafał Mohr, Robert Wabich, Henryk Talar i Izabela Kuna. „Kler” został nominowany do Złotych Lwów 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Przed kilkoma laty tragiczne wydarzenia połączyły losy trzech księży katolickich. Teraz, w każdą rocznicę katastrofy, z której cudem uszli z życiem, duchowni spotykają się, by uczcić fakt swojego ocalenia. Na co dzień układa im się bardzo różnie. Lisowski (Jacek Braciak) jest pracownikiem kurii w wielkim mieście i robi karierę, marząc o Watykanie. Problem w tym, że na jego drodze staje arcybiskup Mordowicz (Janusz Gajos), pławiący się w luksusach dostojnik kościelny, używający politycznych wpływów przy budowie największego sanktuarium w Polsce… Drugi z księży – Trybus (Robert Więckiewicz) w odróżnieniu od Lisowskiego jest wiejskim proboszczem. Sprawując posługę w miejscu pełnym ubóstwa, coraz częściej ulega ludzkim słabościom. Niezbyt dobrze wiedzie się też Kukule (Arkadiusz Jakubik), który – pomimo swojej żarliwej wiary – właściwie z dnia na dzień traci zaufanie parafian. Wkrótce historie trójki duchownych połączą się po raz kolejny, a wydarzenia, które będą mieć miejsce, nie pozostaną bez wpływu na życie każdego z nich.

Celem naszego filmu nie jest podejmowanie dyskusji na temat wiary czy krytyka osób wierzących. Wiarę uznajemy za jedną z najbardziej intymnych sfer każdego człowieka. Chcemy jednak mówić o ludzkich działaniach i postawach budzących nasz fundamentalny sprzeciw. Nasz film to wizja artystyczna oparta na wielu prawdziwych wydarzeniach, sytuacjach, które miały miejsce gdzieś i kiedyś. To niezwykle poruszająca, ale równocześnie prawdziwa historia.

Nie kryjemy swego zafascynowania osobą papieża Franciszka, tak skrajnie niepasującego do dzisiejszego, zatraconego w konsumpcji świata. Oto papież, który przestronne, luksusowe apartamenty w Pałacu Apostolskim dobrowolnie zamienił na skromne mieszkanko w Domu św. Marty. Reformy, jakich się podjął, mają na celu przede wszystkim budowę Kościoła całkowicie misyjnego, rozumianego jako wspólnota, która zwróci się z pomocą zagubionym i służyć będzie ludziom na całym świecie. Franciszek to papież stawiający na pierwszym miejscu nie prawo, ale czyste miłosierdzie. Kościół według niego powinien być ubogi, służyć ubogim, opłakiwać tych, których nikt nie opłakuje. Franciszek krytykuje materializm, jednak duchowni udają, że tego nie słyszą. To aż prosiło się o refleksję filmową. Jak w całej tej sytuacji odnajdują się zwykli, przeciętni księża? Jak patrzą na to wszystko wierni? Na te pytania, oraz kilka innych, staramy się dać odpowiedź w swoim obrazie – twórcy filmu.

Gatunek: obyczajowy
Produkcja: Polska 2018
Producent: PROFIL FILM
Reżyseria:Wojtek Smarzowski („Wołyń”, „Wesele”, „Róża”, „Pod Mocnym Aniołem”, „Drogówka”, „Dom zły”, serial „Ksiądz”)
Scenariusz:Wojtek Smarzowski,Wojciech Rzehak
Obsada:Janusz Gajos („Konwój”, „Zaćma”, „Body/Ciało”, „Układ zamknięty”), Arkadiusz Jakubik („Cicha noc”, „Wołyń”, „Carte Blanche”, „Pod Mocnym Aniołem”),Robert Więckiewicz („Konwój”, „Pod Mocnym Aniołem”, „W ciemności”),Jacek Braciak („Volta”, „Wołyń”, „Żyć nie umierać”, „Pod Mocnym Aniołem”), Joanna Kulig („Zimna wojna”, „Niewinne”, „Pitbull. Niebezpieczne kobiety”),Katarzyna Herman („Volta”, „Demon”, „Panie Dulskie”), Rafał Mohr („Pitbull. Ostatni pies”, „Czerwony pająk”),Mateusz Więcławek („Prosta historia o morderstwie”, „Belfer”), Iza Kuna („Pitbull. Ostatni pies”, „Amok”, „Wołyń”), Iwona Bielska („Pod Mocnym Aniołem”, „Wesele”),Mirosław Haniszewski („Jestem mordercą”, „Amok”, „Najlepszy”),Bartosz Bielenia („Na granicy”, „Disco Polo”, ),Michał Gadomski (Drogówka, Pod mocnym Aniołem, Wołyń)

Poniżej prezentujemy wywiad z jedną z gwiazd filmu – Robertem Więckiewiczem. Aktor po raz pierwszy spotkał się z Wojtkiem Smarzowskim na planie filmu „Dom zły”, gdzie dał się zapamiętać w roli prokuratora. Aktor wrócił na plan reżysera w głośnym „Pod Mocnym Aniołem”, gdzie stworzył brawurową kreację inspirowaną postacią Jerzego Pilcha i jego bestsellerową powieścią o tym samym tytule. „Wojtek Smarzowski swoją twórczością wkłada kij w mrowisko. Stawia prowokujące pytania i przystawia nam lustro. Nam – jako ludziom i nam – jako społeczeństwu. I również nam jako Polakom” – mówi aktor. Teraz, w filmie „Kler”, Wojtek Smarzowski znów powierzył aktorowi jedną z głównych ról. Robert Więckiewicz wciela się w rolę księdza Trybusa – proboszcza wiejskiej parafii. „Nie zajmujemy się w tym filmie krytyką wiary, tylko krytyką konkretnych zdarzeń. Chcielibyśmy, żeby ten film skłonił do refleksji i spowodował merytoryczną dyskusję” – podkreśla aktor.

Robert Więckiewicz odkrywa kulisy filmu „Kler”:

„To, co robi Smarzowski, to rodzaj artystycznego obywatelskiego bohaterstwa”
Tomasz Raczek

„Kler jest majstersztykiem”
Justyna Kobus, TVN24.pl

„To świetny, wciągający film bez chwili oddechu”
Tadeusz Sobolewski, Gazeta Wyborcza

„Film mocny, ale nie jednoznaczny”
„Mam nadzieję, że ten film […] stanie się głosem w poważnej, rzeczowej dyskusji”
Barbara Hollender, Rzeczpospolita

„Smarzowski to najodważniejszy reżyser w Polsce”
Katarzyna Janowska, Onet

„Smarzowski raz po raz serwuje nam elektrowstrząsy, po których trudno dojść do siebie”
„Kler nie stanowi elementu żadnej propagandowej, politycznej tuby. Nie celuje w bezbronnych wierzących. Nie jest podbudowany tanią sensacją”
Tomasz Zacharczuk, Trójmiasto.pl

„Smarzowski to Wajda z siekierą, bo robi kino równie doniosłe, choć drapieżniejsze. Kler jest jego najlepszym filmem od czasu Domu złego”
Piotr Czerkawski

„To film, który w kinach wypadałoby poprzedzić wspólnym odśpiewaniem Boże coś Polskę. I który każdy powinien obejrzeć!”
Łukasz Kołakowski, Moviesroom

„Bolesny krzyk o rozliczenie”
Patrycja Wanat, Tok FM

„Wyważony, niezależny i głęboko ludzki”
Artur Zaborski, WP

„Wspaniały. Mądry. Nieoczywisty. Niejednoznaczny. Głęboko chrześcijański”
Karolina Korwin Piotrowska

„Smarzowski nie krytykuje wiary, tylko słabych ludzi mieniących się przewodnikami duchowości”
„Bardzo ważny film”
Łukasz Maciejewski

„Zadaje pytania, ale zmusza też do refleksji nad samym sobą”
„Wyśmienicie zagrany”
Krzysztof Połaski<http://mediakrytyk.pl/krytyk/40/krzysztof-polaski>, Telemagazyn<http://mediakrytyk.pl/zrodlo/33/telemagazyn>

„Bardzo mocny film na ważny temat, który – mam nadzieję – uruchomi lawinę pozytywnych zmian”
Lucyna Płużyczka, Radio ZET

„Smarzowski nie nakręcił tego, o co oskarża go cześć polityków i dziesiątki anonimowych komentatorów z internetu”
„Jeden z tych filmów, które zwykło się określać mianem ważnych, […] nie popada ani w patos, ani w banał, ani tym bardziej w śmieszność”
Jarosław Kowal, Soundrive

„Marsz filmu Smarzowskiego właśnie się rozpoczął. I nic go nie zatrzyma”
Grzegorz Kłos, Wirtualna Polska

„Mocny i bezkompromisowy, […] nie ma tu banałów i uproszczeń”
Andrzej Pągowski

więcej powiązanych wpisów
Load More By redakcja
Load More In Film

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sprawdź także

Swatch daje susa w Rok Królika!

Przedstawiamy zabawną, symboliczną i stylową specjalną edycję na Chiński Nowy Rok 2023! Sw…