Firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC), wystawi w legendarnym wyścigu górskim Pikes Peak International Hill Climb*1 dwa samochody z napędem elektrycznym (EV). MMC spróbuje wygrać wyścig w kategorii samochodów elektrycznych (Electric Class), korzystając z samochodu i-MiEV Evolution – specjalnie przygotowanej do zawodów wersji swojego seryjnego samochodu elektrycznego i-MiEV *2. MMC wystawi również do wyścigu zwykłą, produkcyjną wersję samochodu i-MiEV.
1: Wyścig górski odbywający się co roku w Colorado (USA). W roku 2012 impreza odbędzie się w dniach 3 – 8 lipca.
2: samochód sprzedawany w USA jako Mitsubishi i, znany w Europie i Kanadzie jako i-MiEV.
- Udział samochodu i-MiEV Evolution
Mitsubishi i -MiEV Evolution wyposażono w silniki elektryczne, akumulatory trakcyjne i inne zasadnicze zespoły pochodzące z produkcyjnej wersji samochodu i-MiEV. Samochód powstał przy współpracy z partnerami takimi, jak Meidensha Corporation oraz GS Yuasa Corporation. Mitsubishi i-MiEV Evolution został opracowany w celu popularyzacji zaawansowanych technologii stosowanych przez MMC w podzespołach i elementach sterowania samochodów elektrycznych. Wiedza, którą MMC zyskuje w trakcie konstruowania i eksploatacji wyczynowego samochodu i-MiEV Evolution zostanie wykorzystana przy opracowywaniu następnych samochodów elektrycznych, służąc uzyskaniu najwyższej trwałości i niezawodności tych pojazdów.
- Profesjonalny zespół
Kierowcą samochodu i-MiEV Evolution w wyścigu na szczyt Pikes Peak, a także szefem zespołu będzie Hiroshi Masuoka — pierwszy japoński kierowca, który wygrał dwa razy pod rząd rajd Dakar. Za kierownicą Mitsubishi i-MiEV zajmie miejsce Beccy Gordon, która triumfowała między innymi w terenowych wyścigach
1. Zespół Mitsubishi Motors 2012 Pikes Peak Challenge
Szef zespołu | Hiroshi Masuoka | |
Kierowcy | Hiroshi Masuoka | Beccy Gordon |
Samochody | i-MiEV Evolution | Mitsubishi i (i-MiEV na rynku europejskim) |
Kategoria | Samochody elektryczne |
2. Wstępny opis samochodów wystawionych do wyścigu Pikes Peak
(1) i-MiEV Evolution
Samochód w wersji przygotowanej do wyścigu Pikes Peak, oznaczony jako i-MiEV Evolution, wykorzystuje ten sam silnik, akumulatory trakcyjne oraz inne komponenty, co seryjny i-MiEV. Wszystkie podzespoły umieszczono w specjalnie zaprojektowanym do wyścigów nadwoziu wykonanym z przestrzennej ramy rurowej oraz paneli z tworzywa wzmacnianego włóknami węglowymi, zastosowano też inne rozwiązania służące obniżeniu masy i podwyższeniu sprawności aerodynamicznej nadwozia. Układ napędowy składający się z pojedynczego silnika elektrycznego napędzającego koła przednie oraz z dwóch silników elektrycznych napędzających koła tylne pozwolił uzyskać system napędu wszystkich kół, zapewniający świetne osiągi i prowadzenie samochodu
Długość, szerokość, wysokość (mm) | 4341 x 1900 x 1339 | |
Liczba miejsc | 1 | |
Układ napędowy | Napęd na 4 koła | |
Silniki | Liczba | 3 (1 z przodu, 2 z tyłu) |
Moc maksymalna (kW) | 240 (80 kW x 3) | |
Akumulatory trakcyjne | Pojemność znamionowa (kWh) | 35 |
Podwozie |
Specjalnie zaprojektowana przestrzenna rama rurowa |
|
Poszycie |
Kompozyt (tworzywo wzmacniane włóknem węglowym) |
|
Opony | 245/40R18 |
(2) Mitsubishi i-MiEV
Pod kątem wyścigu Pikes Peak produkcyjną wersję Mitsubishi i-MiEV zmodyfikowano stosując bardziej aerodynamiczny zderzak przedni oraz instalując pałąki przeciwkapotażowe i inne zabezpieczenia stosowane w rajdach i wyścigach. Mitsubishi i-MiEV wszedł już do sprzedaży na zachodnim wybrzeżu USA (w stanach Kalifornia, Waszyngton i Oregon) oraz na Hawajach w listopadzie 2011 roku. Rozszerzenie sprzedaży na całe terytorium USA planowane jest do czerwca 2012 roku. Mitsubishi i trafił także do salonów sprzedaży w Kanadzie jako Mitsubishi i-MiEV w grudniu 2011 roku, tak więc samochód już wkrótce będzie oferowany na pełną skalę na całym terytorium Ameryki Północnej i będzie pojazdem dostępnym zarówno dla klientów indywidualnych, jak i korporacyjnych.
Długość, szerokość, wysokość (mm) | 3675 (+280) x 1585 (+110) x 1615 (+5) | |
Liczba miejsc | 4 | |
Układ napędowy | Napęd na tylne koła | |
Silniki | Liczba | 1 |
Moc maksymalna (kW @ obr/min) |
49 (+2) @ 3000 – 6000 obr/min | |
Akumulatory trakcyjne | Pojemność znamionowa (kWh) | 16 |
Opony | Przód: 145/65/R15Tył: 175/60 (+5)/R15 |
3. Kierowcy
(1) Hiroshi Masuoka (Dział Strategii Produktowej, Mitsubishi Motors Corporation)
Hiroshi Masuoka rozpoczął swoją karierę w rajdzie Dakar w roku 1987 i wygrywając ten rajd w latach 2003 oraz 2003 został pierwszym Japończykiem, który zwyciężył w Dakarze dwa razy pod rząd.
Obecnie Hiroshi Masuoka pracuje w Mitsubishi Motors, a do jego licznych zadań należy udział w opracowywaniu nowych modeli, szkolenie firmowych kierowców testowych, przeprowadzanie sesji jazd testowych, a także udział w różnych przedsięwzięciach zarówno w Japonii, jak i zagranicą.
– Mając okazję pojechać w tak trudnych warunkach, z jakich słynie Pikes Peak, jestem zdeterminowany pokazać światu, że samochody elektryczne nie tylko są przyjazne dla środowiska, ale też potrafią szybko jeździć i świetnie się je prowadzi – mówi przed wyścigiem Hiroshi Masuoka.
(2) Beccy Gordon
Beccy Gordon jest Amerykanką ścigającą się w rajdach terenowych. Wychowała się w rodzinie, w której wszyscy – ojciec, matka, siostra i brat – byli odnoszącymi sukcesy kierowcami rajdowymi, również jej mąż jest czynnym kierowcą rajdowym. Beccy Gordon uczestniczyła jako kierowca w różnych dyscyplinach sportów motorowych, jest też rzeczniczką prasową organizacji wyścigowych.
– Bardzo się cieszę, że będę mogła pojechać na Mitsubishi i-MiEV w wyścigu Pikes Peak i zamierzam dać z siebie wszystko za kierownicą samochodu elektrycznego, bo wierzę, że ten rodzaj napędu zdominuje sporty motorowe w przyszłości – twierdzi Beccy Gordon
4. Firmy – partnerzy (20 firm w kolejności alfabetycznej)
- Advics Co., Ltd.
- Akebono Brake Industry Co., Ltd.
- Dunlop Goodyear Tires Ltd.
- Endless Advance Co., Ltd.
- Enkei Corporation
- GKN Driveline Japan Ltd.
- GS Yuasa Corporation
- Hitachi Automotive Systems, Ltd.
- HKS Co., Ltd.
- Meidensha Corporation
- Mikuni Corp.
- Mitsubishi Corporation
- Mitsubishi Electric Corporation
- Mitsubishi Motor Dealers Association
- NHK Spring Co., Ltd.
- Nippon Yusen Kabushiki Kaisha
- NTN Corporation
- Showa Corporation
- Toray Industries, Inc.
- Tsuchiya Co., Ltd.